نگاشته شده توسط: :) | نوامبر 15, 2008

عصری آرام!

 

عصر آرامی بود،طبق معمول که اگراورژانس خلوت باشه هی رژه میرم و غر میزنم رفتم دم اورژانس توی حیاط یک کم قدم بزنم.هنوز وارد حیاط نشده بودم که یه وانت با سرعت اومد و ایستاد،یه مرد پیاده شد داد زد بیا به دادش برس بچه س! تصادف کرده.یه تختی چیزی بیارین.دور بودم از ماشین،گفتم بغلش کن بیارش و دویدم تو اورژانس و پرسنل رو خبر کردم.تا دستکش پوشیدم دیدم ذ.(بهیارمون)فرستادشون تو اتاق احیا! اوه یعنی اینقدر وضعش خرابه؟! دویدم بالای سرش،یه پسر 6-7 ساله بود با شکستگی های متعدد که اصلا دست و پاهاش دفرمه شده بود.هیچی نداشت نه قلب،نه نفس…معلوم بود زمان گذشته ولی گفتم بچه س حالا احیاش کنیم…ماسک و آمبوها هیچکدوم اندازه ش نبود.یکی از ماسکها به صوررتش می خورد که اونهم آمبو مناسبش نبود! ای بابا! همون ماه اولی که اومدم اینجا کلی صحبت کردم که تو اورژانس وسایل مناسب برای احیای اطفال نداریم.با چه بدبختی ماسک رو نگه داشتم رو صورتش،می بینم لارنگوسکوپی که آورده ن مال نوزاده! این چیه تیغه صاف ورداشتی آوردی؟ لوله 5 یا 5/5 بیار…نداریم!  6 بیار! ذ. Try کرد لوله رد نشد دیدم داره میزنه داغونش می کنه گفتم نمی خواد همون ماسک بگیر! والا به نظر من ماسک گرفتن اگه از اینتوبه کردن مهم تر نباشه بی اهمیت تر نیست ولی اونجا با اینکه اکثرا خوب اینتوبه می کنن ماسک گرفتن اصلا بلد نیستن.یعنی پرسنل اونجا عین یه ماشین برنامه ریزی شده ن که اگه یه ذره روال کار عوض بشه تو همون نقطه وایمیسه و دیگه پیش نمیره! یک شب سی سی یو خواستنم که مریض ارست کرده.رفته م دیده م نه تنفسی نه  chest compression ی فقط افتاده ن به جون مریض اینتوبه ش کنن! حالا چقدر وقته مریض ارست کرده؟ ده دقیقه!!!!!!!!!!!!!!!!!!

یه بیست دقیقه ای با پسره کلنجار رفتیم،داشتم ماساژ میدادم،هر چی گفتم یکیتون بیاین جای من خسته شدم انگار نه انگار سه تایی چسبیده بودن به ماسک! نههههههههه! چونه ش روفشار نده اینجوری که تازه راه هواییش رو بستین که! بابا یکیتون بیاین از کت و کول افتادم…که یه باره در باز شد و دو تا تخت دیگه هل دادن تو اتاق احیا!یه خانم چاق و یه دختربچه ی 3-4 ساله.اینا کچا بودن؟همه شون با هم بوده ن 206شون چپ کرده…خیل خوب پسره رو بذارین پایین این یکی رو بذارین رو تخت.کدوم یکی رو؟ بچه بچه…بچه س شاااااااااااید برگرده…تا ماسک رو گذاشتم رو صورتش و آمبو زدم خون و کف از تو دماغش ریخت بیرون…ولش کنین اینم base skull ئه فایده نداره…تازه خانم دکتر یکی دیگه شونم همین جوریه دارن میارن! مععععععععععع! ببینم شما آدم زنده هم از تو این ماشین در آوردین؟ آره یکی هست تو اون اتاقه! از این به بعد زنده ها رو زودتر بیارین!!!

پدر خانواده زنده بود،شکستگی زیاد داشت ولی GCSش خوب بود.حالا هر چی من برا این یکی order میدم پرسنل غمباد گرفته ن هر کدوم یه گوشه نشسته ن! رفتم به بچه های 115 بگم بیان کمکم دیدم بغض کرده ن بالا سر بچه ها وایساده ن.به یکیشون گفتم ببخشید شما میتونین بیاین کمک من؟ زد زیر گریه! یهو همه شون شروع کردن زارزار گریه کردن…

!

گفتم که عصر آرامی بود!

Responses

  1. vai moohaye tanam sikh shod…yade oon ta marize hafte sobe jome khodam oftadam…kheili tasadof haye injoori vahshatnakan…kheili…

  2. اوووووووووووووووووه…چقدر وحشنتاک! چقدر استرس!

  3. bavaret mishe ke to in modat(cheshm nazanam) hata ye tasadofi ham nadidam? moshkele mardome ma adame raayate moghararat va ine ke machin ro be jaye vasileye tafrihi gereftan.bad az mano shoma entezare mojeze daran!
    khosh hala misham vaghti mibinam, hamkaraye basavadam enghadr delsuzane az tajrobiateshun minvisan. khaste nabashi!


پاسخی بگذارید

دسته‌ها

